Z książką nam po drodze, czyli Dzielnicowy Dzień Bajki

W chwili, gdy zatroskany nową podstawą programową dla szkół średnich profesor z Uniwersytetu Jagiellońskiego Krzysztof Biedrzycki, określił 6-7 lektur rocznie! jako liczbę przytłaczającą, my postanowiliśmy przyjrzeć się sytuacji czytelniczej młodszych dzieci. Czy jesteśmy w stanie zachęcić przedszkolaki do czytania, by 7 lektur przeczytanych w ciągu roku na kolejnych szczeblach edukacji, nie przerosło ich w życiu codziennym?

Poszukiwanie odpowiedzi zaprowadziło nas do VIII Ogrodu Jordanowskiego (OJ8) przy Suwalskiej 13. To właśnie tu, kolejny raz, możemy doświadczyć rzeczywistej pracy osób zaangażowanych w społeczne działania na rzecz najmłodszych.

Tym razem pracownicy ogrodu robią ukłon w stronę podniesienia poziomu czytelnictwa w naszym kraju. Od roku szkolnego 2015/2016 w VIII Ogrodzie Jordanowskim realizowany jest program „Zaczytany Targówek”, którego założeniem jest m.in. rozwijanie pozytywnego stosunku do czytelnictwa, zamiłowania do książki drukowanej oraz inspirowanie dzieci do aktywnego, twórczego kontaktu z literaturą.

W ramach projektu na terenie OJ8 powstał „Krąg narracji” – miejsce spotkań nie tylko czytelniczych, wysłano „Książkę w podróż”, czyli zaaranżowano miejsce wymiany książek oraz stworzono „Księgę Bajek”, czyli zbiór ulubionych bajek wybranych i zilustrowanych przez dzieci.

„Zaczytany Targówek” to projekt wieloetapowy. W tym roku OJ8, we współpracy ze szkołami i przedszkolami, w asyście m.in. Radia Kolor oraz fundacji Zaczytani.org, organizuje Dzielnicowy Dzień Bajki. Obchody zbliżają się wielkimi krokami.

Już 30 maja ponad 500 dzieci weźmie udział w pomysłowych obchodach Dnia Bajki. Organizatorom, jak powiedziała nam Katarzyna Patrzyczna Dyrektor VIII Ogrodu Jordanowskiego, zależało na odejściu od klasycznych, statycznych metod zachęcających do czytania. Pomysłodawcy zaproponowali szkołom i przedszkolom udział w paradzie, podczas której dzieci z 23 placówek (14 przedszkoli i 9 szkół) aktywnie przedstawią wybraną wcześniej bajkę.

Zamysł opiera się na zaangażowaniu przedszkolaków oraz uczniów w każdy etap przygotowań do parady, a tym samym zachęcenie do literatury w niekonwencjonalny sposób. Zadaniem nauczycieli wraz z podopiecznymi jest m.in. przygotowanie bajkowych strojów, znaków rozpoznawczych w formie flagi lub totemu oraz organizacja bajkowego stoiska z aktywnościami.

W czasie obchodów Dnia Bajki odbędą się dwa konkursy. Wybrana zostanie najlepsza reprezentacja parady oraz najciekawsze bajkowe stoisko. Parada wyruszy 30 maja o godzinie 9.30 z punktu przy  Togunie, przy skrzyżowaniu ul. Chodeckiej i Kondratowicza, przejdzie przez Park Bródnowski, a obchody zakończą się w kompleksie rekreacyjno-sportowym ‘’Syrenka”.

Szkoły i przedszkola oceniane będą za zgodność prezentacji z tematem oraz swoje kreatywne podejście do reprezentowania bajkowych postaci, czyli oprócz czytania ze zrozumieniem, oceniona zostanie interpretacja oraz jej walory artystyczne. Dla zwycięzców przewidziane zostały atrakcyjne nagrody: warsztaty w Teatrze Baj oraz warsztaty kreatywne Jo Art Show.

Bardzo podoba się nam aktywizacja młodego pokolenia czytelników. Wykorzystanie elementów dramy w zarażeniu miłością do książek jest bardzo skutecznym narzędziem w walce o podniesienie poziomu czytelnictwa. Na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym stanowi bardzo ciekawy element pracy z dziećmi.

Jak natomiast pracować ze starszym pokoleniem? Czy zachętą do czytania powinno być sugerowanie, że liczba lektur jest zbyt duża? Szokuje nas wyznanie profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trzymamy kciuki za wszystkich, którzy, tak jak zespół VIII Ogrodu Jordanowskiego, w świeży i motywujący sposób podchodzą do pracy z młodym człowiekiem. Z człowiekiem, któremu pokazać należy, jak szukać rozwiązań, a nie wymówek.

Joanna Karczmarczyk

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *