Elektryczne autobusy pojadą Krakowskim Przedmieściem i Nowym Światem

Elektryczne autobusy wyjadą już wkrótce na ulice Warszawy. Unia Europejska dofinansuje ich zakup kwotą 180 mln zł.

W ubiegłym miesiącu 30 października br. przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych podpisali umowę dofinansowania zakupu 130 elektrycznych niskopodłogowych autobusów przegubowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli siecią ładowarek ulicznych.

Zakup stanowi główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski. Do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu znikną autobusy napędzane olejem napędowym. Popularny wśród warszawiaków i turystów deptak spacerowy zyska więcej ciszy i świeżego powietrza.

Od 2012 roku Miejskie Zakłady Autobusowe testowały modele autobusów elektrycznych różnych producentów, zarówno polskich jak i zagranicznych. W 2015 roku zakupiono dziesięć sztuk elektrobusów marki Solaris Urbino 12 Electric, które zostały skierowane do obsługi linii 222.

 Jesienią tego roku stołeczny przewoźnik wzbogacił się o dziesięć kolejnych pojazdów elektrycznych – tym razem marki Ursus CitySmile 12 Electric. Po zainstalowaniu ładowarki ulicznej przy ul. Konwiktorskiej zostaną one skierowane do obsługi docelowej dla nich linii 178.

Wiosną Firma Solaris Bus & Coach dostarczy do Warszawy dziesięć autobusów Solaris Urbino 12 Electric nowej czwartej generacji. W przyszłym roku miejska spółka będzie posiadała 30 autobusów elektrycznych klasy maxi (o długości 12 metrów), które w komplecie będą eksploatowane przez zajezdnię „Woronicza”.

Jak czytamy na stronie ZTM:

„Przegubowe autobusy elektryczne dostarczone w ramach podpisanej […] umowy będą stacjonowały już w innym miejscu. Dla nich powstanie najnowocześniejsza w Polsce zajezdnia przy ul. Redutowej. Pojazdy będą tam garażowane w parkingu wielopoziomowym, a ekologiczny zakład będzie wyposażony w energooszczędne pompy ciepła, LED-owe oświetlenie i dużą powierzchnię zieloną na dachach obiektów.”

Projekt Zakup taboru autobusowego (130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych) wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

JK

Joanka Karczmarczyk

Tekściara, mama, mieszkanka Targówka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.