Dieta idealna – czy naprawdę istnieje?

Osobom chcącym zadbać o figurę nie trudno znaleźć kolejne diety odchudzające, jak dieta Dukana, kopenhaska, rozdzielna, Atkinsa i wiele innych. Niejednokrotnie na portalach internetowych i w kolorowych gazetach spotkać się można również z zaleceniami stosowania głodówki lub innych drastycznych metod. Ma to zapewnić szybki spadek masy ciała, doskonałe samopoczucie, oczyszczenie organizmu i podkręcenie metabolizmu – jednym słowem dieta idealna! Czy rzeczywiście istnieje jakiś niezawodny sposób, by szybko i łatwo poradzić sobie z nadprogramowymi kilogramami?

Im mniej kalorii tym lepiej?

Diety odchudzające opierają się przede wszystkim na obniżonej energetyczności, co jest słusznym założeniem. Ujemny bilans energetyczny, tzn. dostarczanie organizmowi mniejszej ilości energii niż wynosi jego zapotrzebowanie, jest podstawowym czynnikiem powodującym zmniejszanie się masy ciała. Niestety często kaloryczność diet odchudzających to ok. 1000 kcal, a nawet mniej. Tymczasem według norm dla populacji polskiej zapotrzebowanie ważącej 75 kg 30 letniej kobiety, o małej aktywności fizycznej wynosi 2250 kcal. Dieta o bardzo niskiej kaloryczności stosowana przez dłuższy czas może doprowadzić do niekorzystnych skutków zdrowotnych, jak spowolnienie metabolizmu, a także niedobory składników odżywczych. Mogą pojawić się obniżenie odporności, problemy z pracą przewodu pokarmowego, złe samopoczucie, ogólne osłabienie i wiele innych dolegliwości. Skomponowanie idealnej diety to niełatwe zadanie, a jej kaloryczność zawsze powinna zostać indywidualnie dopasowana do danej osoby.

Dieta bez glutenu, nabiału, jaj…

Część planów żywieniowych zakłada wykluczanie całych grup produktów, zakazuje łączenia ich ze sobą w jednym posiłku lub narzuca ich spożywanie o określonej porze dnia. Skomplikowane zasady oraz restrykcyjne zakazy ograniczające wybór do zaledwie kilku, kilkunastu produktów mogą skutecznie zniechęcić do podejmowania prób odchudzania. Na dodatek większość z tego typu zaleceń nie ma żadnego odzwierciedlenia w badaniach naukowych. Nie istnieje dieta idealna dla wszystkich, i na przykład osoby z tą samą alergią pokarmową mogą mieć różny poziom tolerancji na uczulające produkty. Wyrzucając bez zastanowienia ze swojego codziennego menu kolejne produkty nie poprawisz ani swojego wyglądu ani stanu zdrowia, a czasem wręcz przeciwnie. Bezpodstawna eliminacja całych grup pokarmów może prowadzić do nieprawidłowej kompozycji diety oraz niedoborów witamin i składników mineralnych.

Tydzień, dwa czy miesiąc?

Dieta kopenhaska trwa zaledwie 13 dni, a diety rozdzielnej nie powinno stosować się dłużej niż 30 dni. Często można również spotkać się z podziałem na różnego rodzaju etapy i fazy trwające określoną ilość dni lub tygodni. Krótki czas trwania diet odchudzających sprawia, że wiele osób chętnie się ich podejmuje. Zmniejszenie ilości jedzenia na kilka, kilkanaście dni, niezależnie od tego, co znajdzie się na Twoim talerzu, rzeczywiście zapewni Ci spadek masy ciała. Utracone kilogramy szybko jednak wrócą, jak tylko zaczniesz jeść, tak jak przed dietą. Dieta idealna będzie dla każdej osoby inna i to, co będzie dobre dla Twojej znajomej, niekoniecznie sprawdzi się również u Ciebie. Wyznaczaj sobie realne cele i pamiętaj, że kluczem do sukcesu są trwałe zmiany nawyków żywieniowych, a nie diety cud.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do 
Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *