Znaczenie wody w żywieniu człowieka

Nie dostarcza kalorii, za to zawiera składniki mineralne oraz doskonale gasi pragnienie – mowa oczywiście o wodzie. Nie trudno natrafić na informację, że w ciągu dnia powinno się wypijać jej litr, dwa, a nawet więcej.

Czasem ilość ta podawana jest w szklankach, z uwzględnieniem wody, która znajduje się w pożywieniu. Innym razem dotyczy to wyłącznie wody, którą należy wypić w czystej postaci. Jak to naprawdę jest i po co nam w ogóle woda?

Życiodajna woda

Woda jest składnikiem niezbędnym do życia i wchodzi w skład każdej komórki naszego organizmu. U przeciętnej dorosłej osoby blisko 60% masy ciała to właśnie woda. Najwięcej zawierają jej płyn mózgowo-rdzeniowy, szpik kostny, osocze krwi oraz mózg. Jest ona niezbędna m. in. do trawienia pokarmu i wchłaniania składników odżywczych, utrzymania stałej temperatury ciała, wydalania toksyn i produktów metabolizmu, czy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Co się stanie jeśli doprowadzisz do odwodnienia organizmu? Pierwsze niekorzystne objawy mogą pojawić się już przy utracie płynów powyżej 1%. Nawet przy niewielkim stopniu odwodnienia możesz odczuwać bóle i zawroty głowy, obniżenie wydolności fizycznej, zaburzenia koncentracji, drażliwość, senność. Przewlekłe odwodnienie może też wiązać się z zaparciami, suchością skóry, zaburzeniami ze strony układu krążenia (opuchnięcie kończyn, zmiany ciśnienia) i wieloma innymi niekorzystnymi zmianami.

Dwa litry, dwa i pół, czy może więcej?

Odpowiedź na pytanie ile wody potrzebuje Twój organizm nie jest taka prosta. Zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników, jak płeć, wiek, aktywność fizyczna, temperatura otoczenia, klimat, a także skład diety. Obecnie dla przeciętnej dorosłej osoby, o umiarkowanej aktywności fizycznej zaleca się spożywanie w ciągu dnia 2,5 litra wody w przypadku mężczyzn i 2 litrów w przypadku kobiet. W ilości tej zawiera się również woda zawarta w innych napojach oraz żywności. Spośród produktów spożywczych najwięcej wody zawierają świeże warzywa i owoce oraz mleko i napoje mleczne. Warto jednak zaznaczyć, że jest to norma na poziomie wystarczającego spożycia, czyli takiego niezębnego minimum. Ponad to intensywny wysiłek, kompozycja diety, kofeina, napoje alkoholowe i wiele innych czynników mogą wpłynąć na zwiększenie Twojego zapotrzebowania na wodę. Przykładowo duża ilość białka powoduje zwiększone wydalanie moczu, a tym samym wody, żeby organizm mógł pozbyć się produktów przemian metabolicznych białek. Z kolei duża ilość błonnika, to większe straty wody z kałem.

Jak zadbać o odpowiednią ilość wody?

Przede wszystkim pamiętaj o jej wypijaniu, nawet jeśli nie odczuwasz pragnienia. Butelka z wodą powinna stać się Twoją nieodłączną towarzyszką. Kiedy po całym dniu pracy uświadomisz sobie, że oprócz kilku kaw nie wypiłeś nic innego, a w ustach czujesz suchość to znak, że Twój organizm już jest odwodniony. Popijaj wodę małymi łykami przez cały dzień. Jeśli początkowo sprawia Ci to problem zainstaluj w telefonie aplikację, która będzie przypominała o porcji wody lub oznaczaj markerem godziny na butelce. Jeśli problem stanowi smak zawsze możesz dodać świeże plasterki cytryny, pomarańczy lub listki mięty. Zimą aby się rozgrzać możesz oprócz wody pić napary z dodatkiem korzenia imbiru lub herbaty owocowe i ziołowe. Pamiętaj, że woda powinna być podstawowym napojem w ciągu dnia i niezaprzeczalnie jest nieodłącznym elementem zdrowej diety.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Zdjęcie: pexels.com

2 thoughts on “Znaczenie wody w żywieniu człowieka

  • 13 marca 2018 at 18:52
    Permalink

    Lubię pić wodę, świetnie wpływa na oczyszczenie organizmu 😉 Pijcie jak najwięcej

    Reply
  • 14 marca 2018 at 17:30
    Permalink

    Ja lubię wodę tylko jak się odpowiednio nawadniam to cały czas muszę do toalety chodzić ;(

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *