Sezonowość warzyw i owoców, czyli co i kiedy jeść

Zdarzyło Ci się kupić rzodkiewki, które okazały się szkliste lub pomidory, które pięknie wyglądały ale były zupełnie pozbawione smaku? Nic dziwnego! Większość warzyw i owoców jest teraz dostępna w sklepach niemal przez cały rok. Niestety, tylko te wyhodowane i zebrane w sezonie będą miały niepowtarzalny smak i aromat, jak również będą najbardziej wartościowe pod względem odżywczym.

Truskawki w lutym i hiszpańskie pomidory

Obecnie rozwój nowych technologii w rolnictwie oraz przetwórstwie umożliwia produkowanie warzyw i owoców przez cały rok, chociażby w warunkach szklarniowych. Oprócz tego możliwe jest przyspieszenie ich wzrostu i dojrzewania, czy przedłużenie trwałości przy pomocy odpowiednich środków. Zebrane warzywa i owoce można długo przechowywać w odpowiednio zmienionych warunkach czy transportować przez tysiące kilometrów z innych krajów. Dzięki temu mamy dostęp do świeżych produktów nawet zimą, choć ich jakość może wzbudzać pewne wątpliwości. Im dłuższą drogę musi przebyć warzywo lub owoc zanim do nas trafi, tym większe będą w nim straty witamin, składników mineralnych i innych substancji o działaniu prozdrowotnym. Poza tym to właśnie produkty z eksportu charakteryzują się największym dodatkiem substancji zabezpieczających je przed zbyt szybkim dojrzewaniem i psuciem się. Podobnie jak w przypadku innych produktów spożywczych, warto mieć na uwadze ich pochodzenie i na co dzień starać się korzystać przede wszystkim z lokalnych, naturalnych produktów.

Co i kiedy jeść?

Zimą, od grudnia do lutego wybieraj przede wszystkim gruszki i jabłka. Z warzyw sięgaj najczęściej po te korzeniowe, jak pietruszka, seler, por, burak, marchew czy rzepa. Zima to także sezon na brukselkę, kapustę białą i czerwoną oraz jarmuż. W marcu i kwietniu pojawiają się dodatkowo cebula dymka oraz rzodkiewki i sałata. W maju dostępne będą takie rarytasy jak agrest, truskawki, bób, botwina, groszek cukrowy, ogórek, pomidor, rabarbar, szczaw, szpinak, czy szparagi. Największy wybór będziemy mieli latem, kiedy sklepowe półki i stragany uginać się będą od malin, czereśni, porzeczek, borówek ale też cukinii, bakłażana, kalafiora, czy zielonego groszku. Jesień z kolei łączy w sobie wspomnienie lata (aronia, borówka) i to, co towarzyszyć nam będzie zimą (warzywa korzeniowe, kapusta). Dokładne kalendarze seznowości warzyw i owoców bez trudu znajdziesz w internecie, które po wydrukowaniu możesz umieścić na przykład na lodówce.

Sposób na warzywa poza sezonem

Zima to dobra pora roku na wykorzystanie zapasów zgromadzonych w spiżarni tj. kiszonek oraz innych przetworów warzywnych i owocowych. Najlepiej jeśli przygotujesz je samodzielnie, a kupując je w sklepie koniecznie uważnie przeczytaj etykietę produktu.Unikaj przede wszystkim dodatku substancji konserwujących. Sklepowe kiszonki często mają mniej właściwości prozdrowotnych, niż te przygotowane w domu ze względu na przyspieszony lub zmodyfikowany w inny sposób proces kiszenia. W kuchni warto też używać mrożonek, ponieważ warzywa i owoce wykorzystywane do ich produkcji zbierane są w sezonie, a dzięki mrożeniu zachowują znaczną część wartości odżywczych. Latem, oprócz korzystania z ogromu dostępnych produktów sezonowych, możesz zrobić z nich owocowe konfitury i warzywne przeciery (np. pomidorowy, paprykowy, z bakłażanem). Dzięki temu smakiem sezonowych warzyw i owoców będziesz cieszyć się również w chłodniejszych miesiącach.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam do

Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietety

2 komentarzy o “Sezonowość warzyw i owoców, czyli co i kiedy jeść

  • 13 marca 2018 at 22:40
    Permalink

    Dziękuję za ciekawe porady. Mam swoją spiżarnie i gromadzę tam swoje przetwory na zimę. Polecam wam to rozwiązanie.

    Reply
  • 21 marca 2018 at 10:47
    Permalink

    Dobra dieta to podstawa. Dziękuję za artykuł 🙂

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.