Zdrowsze zamienniki cukru

W ostatnim czasie obserwuje się niekorzystny trend zwiększenia ilości cukrów w diecie, kosztem podaży węglowodanów złożonych. Nadmierna podaż cukrów pochodzących ze słodyczy, wyrobów cukierniczych, żywności wysokoprzetworzonej, czy słodkich napojów może przyczyniać się do rozwoju nadwagi i otyłości, a także chorób takich jak cukrzyca, zespół metaboliczny oraz insulinooporność. Nie potrafisz się obejść bez słodkości i zastanawiasz się czy istnieją zdrowsze zamienniki cukru? Ten tekst jest właśnie dla Ciebie!

Gdzie kryje się cukier?

Na początek należałoby zastanowić się nad tym, co rozumiemy pod pojęciem cukrów. Cukry to inaczej węglowodany proste, czyli mono- i disacharydy (m.in. glukoza, laktoza, galaktoza, fruktoza, sacharoza) występujące w produktach żywnościowych. Mogą one w żywności występować naturalnie (np. fruktoza w owocach, laktoza w mleku) lub zostać dodane przed producenta w trakcie produkcji (np. cukier w dżemach i jogurtach smakowych). Niestety na etykiecie oba rodzaje będą wliczone w sumę cukrów. Jak się ustrzec niechcianego dodatku cukru? Najlepiej dokładnie czytać etykiety i wybierać produkty jak najmniej przetworzone. Cukier w składzie często jest ukrywany pod innymi nazwami związanymi z jego formą lub pochodzeniem, co może wprowadzić konsumenta w błąd. Cukier kokosowy, cukier trzcinowy, syrop kukurydziany, ekstrakt słodowy – choć ich nazwa sugeruje, że różnią się od zwykłego cukru stołowego w rzeczywistości wszystkie te substancje są źródłem łatwo przyswajalnych cukrów prostych.

Eliminacja cukru z diety

Jeśli chcesz mieć pewność, że kontrolujesz ilość cukrów prostych w diecie zrezygnuj ze słodyczy, wyrobów cukierniczych, słodkich napojów i innych mocno przetworzonych produktów. Powinny one gościć w Twoim menu możliwie jak najrzadziej. Należy również oduczyć się dosładzania kawy i herbaty. Niezdrowe produkty zastąp świeżymi owocami, a słodkości dla siebie i rodziny przygotuj samodzielnie. Świetnie w roli zamienników cukru sprawdzają się owoce w formie przecieru lub musu np. dojrzałe banany. Od czasu do czasu do przygotowania deseru możesz również wykorzystać owoce suszone np. namoczone daktyle. Pamiętaj jednak, że w porównaniu do świeżych owoców będą one dostarczały znacznie więcej cukrów prostych oraz mogą zawierać substancje konserwujące i cukry dodane. Trzeba mieć na uwadze, że nawet owoce oraz słodkie przekąski przygotowane samodzielnie z najlepszych składników to źródło kalorii i cukrów prostych. Właśnie dlatego ich ilość w diecie powinna być kontrolowana i powinny one być spożywane w ramach posiłków, a nie pomiędzy nimi.

Stewia, ksylitol i spółka

Jakie jeszcze zamienniki cukru możesz wykorzystać? Istnieje kilka substancji, które charakteryzuje słodki smak, a jednocześnie nie wykazują one niekorzystnego wpływu na zdrowie i są niskokaloryczne. Ksylitol jest tak samo słodki jak cukier, a dostarcza o połowę mniej kalorii. Nie powoduje podniesienia poziomu glukozy i insuliny we krwi, zapobiega próchnicy zębów i jest prebiotykiem. Ponad to jest łatwy w użyciu, można go stosować do wszystkiego w stosunku 1:1 zamiast cukru. Używany w dużych ilościach może jednak wywołać efekt przeczyszczający. Bardzo podobne właściwości do ksylitolu ma inulina, jednak w jej przypadku nie musimy obawiać się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Z kolei erytrol w ogóle nie jest przez organizm przyswajany dzięki czemu choć nadaje słodki smak nie zawiera kalorii, nie wpływa na poziom glukozy i insuliny, ani nie podrażnia jelit. Kalorii nie dostarczy również stewia, za to zawiera ona witaminy i składniki mineralne. Z takimi możliwościami pozbycie się cukru z diety nie powinno stanowić problemu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam do

Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Zdjęcie: pexels.com

2 thoughts on “Zdrowsze zamienniki cukru

  • 15 marca 2018 at 13:07
    Permalink

    Bez cukierków i czekoladek nie wyobrażam sobie życia 😛 Podobno puszyści ludzie są bardziej szczęśliwi :D:D:D

    Reply
  • 15 marca 2018 at 13:34
    Permalink

    Ksylitol, erytrol nie brzmią jakoś specjalnie zdrowo. Nie lepiej wybrać prostszą drogę do zdrowia i zostać weganinem? Ja już ją wybrałem. Czuję się teraz świetnie. Polecam gorąco

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *