Niebezpieczna bezpieczna szkoła

Dnia 1 marca br. w godzinach porannych przed Szkołą Podstawową nr 42 przy ulicy Balkonowej na Bródnie utworzyła się kolejka uczniów oraz rodziców. Niecodzienny widok był konsekwencją wprowadzenia w placówce nowoczesnego systemu kart magnetycznych, który, jak się okazało znacznie spowolnił wejście do budynku oraz wyjście z niego. W niektórych przypadkach czas oczekiwania wynosił nawet kilkadziesiąt minut!

Dyrektor szkoły, Pani Anna Nadolska-Buczyńska zapewnia, że nowy system został zaaprobowany przez rodziców uczniów w specjalnej ankiecie. Za wprowadzeniem kart magnetycznych opowiedziało się 84 % respondentów. Nowe rozwiązanie jest na etapie testowania. Dzieci muszą przyzwyczaić się do odbijania kart, a szkoła monitoruje cały proces, by w przyszłości nie dopuścić do opóźnień. Czy jednak faktycznie jedynie to spowolniło poranne czynności?

System kart magnetycznych jest nowoczesny i sprawny. Problemem okazuje się w tym przypadku liczba bramek. W szkole, do której uczęszcza 700 dzieci, jest jedna bramka, w której każdy uczeń powinien odbić swoją kartę identyfikującą. A co z rodzicami i innymi opiekunami odprowadzającymi młodsze dzieci? Jak podkreśla dyrekcja szkoły, nie przewiduje ona identyfikatorów dla rodziców/opiekunów. I tu mamy, funkcjonujące od wielu lat w polskiej szkole, dość osobliwe rozwiązanie problemu obcych w szkole. Każda osoba, nie będąca uczniem ani pracownikiem placówki, zobligowana jest do wpisania się do zeszytu, znajdującego się w portierni. Zatem obok nowoczesnego rozwiązania nadal mamy do czynienia z trącącym myszką pomysłem na zapewnienie bezpieczeństwa uczniom. Są jednak szkoły, w których nawet ta prymitywna forma nie występuje, a do szkoły może wejść każdy.

Problematyczne testowanie systemu w podstawówce przy Balkonowej stało się punktem wyjścia dla dyskusji o bezpieczeństwie naszych dzieci. Czy stosowane w szkołach systemy monitoringu, systemy kart magnetycznych, zamykanie drzwi do budynku na czas lekcji czy też zeszyt na podpisy wizytatorów spoza szkoły, to wystarczające metody eliminujące możliwość wtargnięcia na teren placówki? Zapewne nie. Bezpieczeństwa naszych dzieci szukać musimy w odpowiedzialności pracowników placówek edukacyjno-wychowawczych. Bowiem tylko od nich zależy, czy zweryfikują dane wpisywane do zeszytu, czy odpowiedzialnie po każdej przerwie zamkną bramę oraz drzwi szkoły. Od dyrekcji zależy, jak zostaną rozmieszczone kamery na terenie i czy warto rezygnować z kart identyfikujących dla rodziców i opiekunów, którzy codziennie przekraczają próg szkoły.

W dyskusji o współczesnym podejściu do bezpieczeństwa dzieci pojawia się również stanowisko podkreślające pewną przesadę i nadmierną kontrolę w tej kwestii. Spotkać się można z opinią, że dawniej dzieci były bezpieczniejsze, bo były bardziej samodzielne. A dawna szkoła zamiast dzielić, monitorować i czekować identyfikatory, miała sprawdzony postrach wszystkich intruzów: groźnego Pana Woźnego.

Przywoływanie duchów przeszłości na nic się zda, bo nowoczesne systemy zostały uruchomione i należy z nich korzystać, w pełni, z pełną odpowiedzialnością, wykorzystując wszystkie narzędzia. A Pan Woźny nadal jest, tylko teraz trochę bardziej uśmiechnięty.

Joanna Karczmarczyk.

 

 

Joanka Karczmarczyk

Tekściara, mama, mieszkanka Targówka

One thought on “Niebezpieczna bezpieczna szkoła

  • 6 marca 2017 at 16:42
    Permalink

    A za to w gimnazjum nr 145 dyrektorka domaga się od rodziców od 14 lat płacenia na ochronę w szkole ( jeden pan emeryt na 8 godzin dziennie zatrudniony przez firmę Solid na umowę podpisana przez dyrektorkę a nie przez rodziców!!!!) co w skali miesiąca daje ponad 2500zł i przez te wszystkie lata nie udało się dyrektorce rozwiązać tego przez zmianę dyżurów. Jest to jedyna szkoła na Targówku z takim rozwiązaniem. A jeszcze rok temu to rodzice nawet pokwitowań nie dostawali za wpłaty na ochronę i tylko dyrektorka ma dostęp do pieniędzy na koncie które sama założyła:)

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *