Naturalne wspomaganie odporności w okresie jesienno-zimowym

Znów czujesz osłabienie i ogólne rozbicie, a bez paczki chusteczek nie ruszasz się z domu? Jesienią i zimą jesteśmy szczególnie podatni na infekcję, co związane jest między innymi z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi.

W Polsce sezon wzmożonych zachorowań na grypę i choroby grypopodobne przypada właśnie między październikiem, a kwietniem, przy czym szczyt zachorowań odnotowuje się od stycznia do marca.

Zastanawiasz się, co oprócz noszenia ciepłych ubrań możesz zrobić, aby uniknąć przeziębienia? Istnieje kilka produktów spożywczych, które świetnie się sprawdzą, jako naturalne wspomagacze odporności, zarówno jeśli chcesz zapobiec przeziębieniu, jak i przyspieszyć jego wyleczenie. Pamiętaj jednak, że powinny one być częścią odpowiednio zbilansowanej diety.

Cytrusy (i nie tylko) jako źródło witaminy C

Pewnie nie raz po wyjściu od lekarza zdarzyło Ci się realizować receptę na lek, którego głównym składnikiem była właśnie witamina C, czyli inaczej kwas askorbinowy. Ma to związek z faktem, że niedobór witaminy C w organizmie powoduje osłabienie jego odporności. Świetnym źródłem tej witaminy są świeże warzywa i owoce. Szczególnie bogate w witaminę C są takie owoce jak pomarańcze, cytryny, klementynki, mandarynki, czy grejpfruty. Według norm dla populacji polskiej kobiety powinny spożywać 75 mg, a mężczyźni 90 mg witaminy C dziennie, a już jedna pomarańcza dostarcza ponad 100 mg. Warto więc wprowadzić cytrusy do swojego menu na co dzień, również w postaci koktajli lub świeżo wyciskanych soków. W przeciwieństwie do innych owoców bogatych w witaminę C, jak truskawki czy jagody, cytrusy są łatwo dostępne jesienią i zimą.

Istnieją też owoce, w których witaminy C jest wielokrotnie więcej niż w cytrusach – należą do nich acerola oraz owoce dzikiej róży. Najwięcej witaminy znajduje się w świeżych owocach tych roślin, ale napary z owoców suszonych mogą stanowić dodatkowe wsparcie w walce z przeziębieniami. Poszukaj w pobliskim sklepie herbaty z dzikiej róży lub z dodatkiem aceroli i pij na zdrowie!

Napój imbirowy na straży odporności

Po powrocie do domu jako rozgrzewający napój doskonale sprawdzi się napar z imbiru. Wystarczy, że ok. 2 cm korzenia imbiru pokroisz w paski, zalejesz wrzątkiem i zostawisz na chwilę pod przykryciem. Po kilku minutach, kiedy woda nieco się ochłodzi, dodaj sok lub całe plasterki cytryny i łyżeczkę miodu. Imbir działa rozgrzewająco, ponad to ma właściwości przeciwzapalne oraz przeciwgorączkowe i, co najważniejsze, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego. Tradycyjnie korzeń imbiru jest stosowany w leczeniu wielu chorób i dolegliwości już od ponad dwóch tysięcy lat. Wszystko to dzięki substancjom aktywnym takim jak wspomniana już wcześniej witamina C, czy antyoksydanty oraz polifenole, które zawiera w dużych ilościach.

Czosnek i cebula w walce z przeziębieniem

Oba te warzywa mają charakterystyczny ostry smak oraz wyrazisty zapach, przez co są chętnie wykorzystywane w kuchni. Łączy je również to, że mają właściwości prozdrowotne. Zarówno czosnek, jak i cebula są naturalnymi antybiotykami i wykazują w badaniach naukowych działanie przeciwzapalne, antybakteryjne, a także przeciwdziałają infekcjom. W czosnku do najsilniej działających substancji należą olejki eteryczne ze związkami siarki oraz allicyna, zaś cebula zawiera między innymi glikozydy. Warto jednak pamiętać, że wspomagająco na odporność te warzywa będą wpływać przede wszystkim w postaci surowej. Dodawaj więc pokrojoną w piórka cebulę do sałatek, a przeciśnięty przez praskę czosnek do sosów i dressingów na bazie oliwy lub jogurtu z przyprawami. Możesz też przygotować syrop z cebuli i czosnku, jeśli pomimo starań dopadnie Cię choroba.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *