Jak nie przytyć w święta?

Święta Bożego Narodzenia kojarzą ci się z choinką, prezentami i… przejedzeniem? Tak nie musi być! Przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania jest możliwe również w okresie świątecznym. Wystarczy zastosować kilka prostych trików, by bez przeszkód cieszyć się wszystkimi urokami świąt bez obawy o swoje samopoczucie i sylwetkę. Co zrobić, żeby nie przytyć w święta?

Przygotuj dania w wersji light

Sałatka śledziowa ze śmietaną, karp smażony w panierce czy pierogi polane okrasą to dania, które często pojawiają się na wigilijnym stole. Niestety po ich spożyciu często towarzyszy nam uczucie pełności, dyskomfort czy zgaga. Nie bój się eksperymentować – zamień majonez w sałatce na jogurt grecki, zamiast karpia podaj doradę pieczoną w pomarańczach, a ciasto na pierogi przygotuj z mąki pełnoziarnistej. Nie tylko zaskoczysz swoich bliskich pysznymi potrawami, ale też ograniczysz ilość spożytych kalorii i unikniesz dolegliwości z przewodu pokarmowego.

Planuj świąteczne zakupy

Sporządź listę produktów niezbędnych do przygotowania świątecznych smakołyków i zastanów się, jaka ilość jedzenia będzie ci potrzebna. Lodówka w Twoim domu naprawdę nie musi być wypełniona po brzegi, szczególnie jeśli nie chcesz marnować jedzenia, a jednocześnie boisz się przytyć w święta. Pamiętaj, by nigdy nie iść na zakupy, czując się głodnym. Kiedy jesteśmy głodni, nasz żołądek wydziela enzym nazywany greliną, pod wpływem którego szukamy kalorycznych pokarmów. Co ciekawe podejrzewa się, że grelina może wpływać na kupowanie większej ilości nie tylko produktów spożywczych. Zaplanuj posiłek przed wyjściem do sklepu, a unikniesz zakupu niepotrzebnych rzeczy i będzie łatwiej ci się oprzeć pokusie zjedzenia czegoś na szybko.

Jedz powoli i z umiarem

Nakładaj na talerz niewielkie porcje każdej potrawy, staraj się jeść powoli i dokładnie przeżuwaj. W czasie posiłku do naszego mózgu wysyłane są „sygnały sytości”, dzięki czemu organizm wie, że jego potrzeby energetyczne zostały już spełnione, a my czujemy się najedzeni. Daj szansę swojemu organizmowi, by regulował wielkość porcji zgodnie z jego potrzebami. Poza tym jedząc powoli, unikniesz pustego talerza i dokładek serwowanych przez gospodarzy.

Uważaj na wysokokaloryczne produkty

Łatwo przytyć w święta, kiedy sięga się po takie przekąski i napoje, które dostarczają dużo kalorii w małej objętości, a jednocześnie nie dają uczucia sytości. Słodkie kompoty, napoje, alkohol, słodycze, krakersy lub paluszki nie tylko są wysokokaloryczne, ale też mają bardzo niewiele lub nie mają w ogóle cennych substancji odżywczych (na przykład witamin).

Pamiętaj o aktywności i nie poddawaj się

Po świątecznym posiłku warto wstać od stołu i wspólnie z bliskimi pójść na spacer lub urządzić bitwę na śnieżki. Każdy rodzaj aktywności fizycznej będzie dobrym pomysłem. Niezwykle ważny jest też jak najszybszy powrót do prawidłowych nawyków żywieniowych, nawet jeżeli w święta zdarzy ci się kilka odstępstw. Im dłużej będziesz to odwlekać, tym trudniej będzie ci wrócić na właściwy tor. Rozpoczynasz kolejny rok z kilkoma kilogramami więcej i nie wiesz, jak sobie z nimi poradzić? Może to dobry moment, aby skorzystać z pomocy dietetyka i zmienić swój sposób odżywiania.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do 
Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Zdjęcie: pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.