Obwodnica Pragi

Szanowni mieszkańcy. Prawie dwa lata temu, w pierwszych numerach czasopisma Mieszkaniec Targówka wspominałem o błędnym podziale na etapy planowanej trasy, która w pierwszej części miała zakończyć się na Trasie Świętokrzyskiej. Jest sukces!

Ostatnio byłem na konsultacjach społecznych i projektowana trasa dochodzi do Radzymińskiej już w pierwszym etapie! Jak widać pisanie w gazecie czy rozmowa z radnymi może przynieść pozytywny skutek. Bardzo dziękuję za wasze wsparcie oraz słowa otuchy. Walka jednak trwa nadal.

Przypomnijmy. Obwodnica Pragi to wschodni odcinek tzw. Obwodnicy Śródmieścia. Trasy, która przebiega ulicami: Trasa Łazienkowska, Raszyńska, Plac Zawiszy, Towarowa, Okopowa, „Rondo Babka:, Słomińskiego, Most gdański, Rondo Starzyńskiego, ul. Starzyńskiego oraz Rondo Żaba. Na załączonej grafice widać ją na zielono. Widać też inne planowane obwodnice. Etapowa obwodnica – kolorem żółtym oraz ekspresowa obwodnica – kolorem niebieskim.

Obecne rozwiązanie ostatniego etapu obwodnicy śródmieścia jest trudne do zaakceptowania. Trasa w kilku odcinkach posiada skrzyżowania jednopoziomowe – a więc takie, które są kolizyjne i na których zainstalowane będą sygnalizatory świetlne. Na ul. Radzymińskiej, przy wiadukcie kolejowym, powstaną światła na wysokości Kauflandu. Także malutka ulica Księżnej Anny oraz spora Trasa Świętokrzyska będzie mieć skrzyżowanie z sygnalizatorami! Podczas konsultacji społecznych rozmawiałem z przedstawicielami miasta. Wyraziłem swoje obawy i zaniepokojenie obecnym obrotem sprawy. Miasto bagatelizuje problem. Uważa, że zgodnie z przyjętymi założeniami po trasie w ciągu doby będzie jechało 3 tysiące samochodów do roku 2030. Zapytałem, czy przyjęta symulacja zakłada rozwój mieszkaniowy Targówka. Budowa metra bardzo przyspiesza prace deweloperów, co widzimy już dziś. Osiedle „Wilno”, osiedla na terenach starego pola „pgr” czy planowane osiedle po zakładach ZPT to tylko największe inwestycje w tej okolicy. Pojedyncze bloki budowane przez RSM Praga czy SM Bródno także zwiększają liczbę mieszkańców naszej dzielnicy. Nie wszyscy będą korzystać tylko z metra. Skrzyżowania jednopoziomowe wpływają bardzo negatywnie na przepływ i prędkość ruchu pojazdów. Z tego powodu powstała przecież estakada nad rondem Starzyńskiego, a to jest także element obwodnicy. W przyjętych planach nie ma nawet miejsca pozostawionego na ewentualne dobudowanie estakad czy wiaduktów. Nie dziwię się, nie ma tam miejsca na jakieś rezerwy. Zaplanowana trasa została zrealizowana po najmniejszej linii oporu. Dla przykładu na Pradze Południe zamiast kolizyjnego przejazdu przez rondo Wiatraczna (taki był jeden z wariantów 10 lat temu) zaproponowano tunel pod rondem. Jako mieszkańcy musimy się zjednoczyć i walczyć o bezkolizyjny przejazd na Pragę Południe. W przeciwnym razie utoniemy w korkach!

Sam przebieg konsultacji oceniam bardzo pozytywnie. Wszystko było w najlepszym porządku. W trakcie rozmowy z wysokim rangą urzędnikiem dowiedziałem się jaki jest zakładany (nie wyborczy) termin realizacji inwestycji. Jak wszystko przebiegnie pomyślnie (bez odwołań i negatywnych decyzji) tą trasą pojedziemy już w 2023-2025! Politycy rządzący stolicą cały czas zastrzegają, że planowana na Euro 2012 trasa powstanie już w 2021 roku.

Hubert Zembrowski

Bernard Jankowski

Redaktor Naczelny Mieszkańca Targówka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.