Proste sposoby na oczyszczanie organizmu

Pomimo starań Twoja dieta w czasie świąt nie do końca była zgodna z zasadami zdrowego odżywiania, a Nowy Rok został powitany z kieliszkiem w dłoni? Świąteczne potrawy mogą znacznie odbiegać od tego, co jadasz na co dzień i na przykład zawierać więcej soli. Dodajmy do tego zmniejszoną aktywność fizyczną, długie godziny spędzone przy stole lub na kanapie, nieodpowiednią ilość wypijanych płynów i alkohol, a otrzymamy prosty przepis na zatrzymanie wody w organizmie. Co zrobić, aby szybciej pozbyć się zatrzymanej wody, a tym samym wspomóc oczyszczanie organizmu i jego prawidłowe funkcjonowanie?

Pij odpowiednio dużo

Pamiętaj o wypijaniu w ciągu dnia 1,5-2 litrów wody, nawet jeśli nie doskwiera Ci pragnienie. Jeśli odczuwasz nieprzyjemną suchość w ustach to znak, że Twój organizm już jest odwodniony! Miej butelkę lub szklankę przez cały czas pod ręką i popijaj wodę małymi łykami przez cały dzień. Oczyszczanie organizmu następuje między innymi przez wydalanie produktów przemiany materii i toksyn wraz z moczem. Możesz więc oprócz wody pić ziołowe napary i ekstrakty, które będą miały działanie moczopędne. Przykładem takich ziół mogą być popularna pokrzywa i skrzyp polny, ale też mniej znane liście brzozy czy mniszka lekarskiego.

Jedz dużo warzyw i owoców

Do każdego posiłku dodaj porcję warzyw lub owoców, przy czym pamiętaj, że tych pierwszych powinno być zdecydowanie więcej. Większość warzyw, szczególne takich jak świeży pomidor, czy ogórek, możesz jeść praktycznie bez ograniczeń ponieważ są produktami niskokalorycznymi. Świeże warzywa i owoce zawierają znaczne ilości wody oraz mnóstwo witamin i składników mineralnych. Szczególnie pomocne w oczyszczaniu organizmu będą te warzywa, które zawierają dużo potasu. Odpowiednia ilość potasu w organizmie jest niezbędna do utrzymania prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej, a dobrym źródłem tego pierwiastka są m. in. rzodkiewki, pomidory, papryka, czy ziemniaki. Owoce, ze względu na zawarte w nich cukry nie powinny pojawić się w więcej niż dwóch posiłkach w ciągu dnia.

Przygotuj oczyszczający koktajl

Warto wypróbować kilka przepisów na oczyszczające koktajle. Wystarczy, że zmiksujesz przy użyciu blendera dowolną kombinację warzyw i owoców. Dobrze sprawdza się dodatek świeżych ziół oraz cytrusów w połączeniu z bardziej słodkimi owocami, ale w koktajlu znaleźć może się nawet burak. Możesz też dodać nasiona chia lub siemię lniane. Przykład? Garść szpinaku, posiekana natka pietruszki, połówka banana, połówka pomarańczy oraz kiwi i gotowe! Taka skoncentrowana dawka warzyw i owoców to świetny sposób na wspomaganie oczyszczania organizmu i przemycenie mniej lubianych choć bardzo zdrowych produktów, jak szpinak czy natka pietruszki.

Ruszaj się

Nie zapominaj o aktywności fizycznej. Kiedy ćwiczysz Twój układ krążenia funkcjonuje sprawniej, a prawidłowe krążenie krwi i limfy zapewnia brak zastoju płynów ustrojowych w naczyniach. Wystarczy 30 minut dziennie aktywności o średniej intensywności. Spraw aby Twój dzień był bardziej aktywny nawet jeśli nie masz czasu na ćwiczenia – zamiast windy użyj schodów, wysiądź przystanek wcześniej z autobusu, raz na godzinę wstań od biurka i rozprostuj nogi. Ruch, w połączeniu z dietą bogatą w warzywa i owoce oraz odpowiednią ilością wypijanych płynów to najlepszy sposób na pozbycie się zatrzymanych płynów i oczyszczanie organizmu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Zdjęcie: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.