Probiotyki – czy warto je suplementować?

Dbasz o jakość produktów, które lądują na Twoim talerzu, a mimo to ciągle miewasz wzdęcia, gazy i inne tego typu problemy?

Jeśli pomimo zmiany nawyków żywieniowych często towarzyszą Ci takie dolegliwości to może być znak, że masz problem z mikroflorą jelit. W poprawie funkcjonowania przewodu pokarmowego, i nie tylko, pomocne mogą być probiotyki.

Czym są probiotyki?

Światowa Organizacja Zdrowia definiuje probiotyki jako żywe drobnoustroje, które wprowadzone w odpowiedniej ilości do organizmu wykazują korzystne działanie na zdrowie. Probiotyki powinny być odporne na działanie soków trawiennych i mieć zdolność szybkiego przylegania do nabłonka jelita (by mogły w nim zostać na dłużej). Bakterie probiotyczne (i niektóre drożdże) utrudniają rozwój bakterii chorobotwórczych zabierając im miejsce oraz składniki pokarmowe, ale też ułatwiają trawienie oraz wchłanianie witamin i składników mineralnych. Ponad to mają zdolność produkcji kwasu mlekowego, a niektóre z nich również witamin z grupy B, witaminy K, kwasu foliowego oraz innych substancji o działaniu prozdrowotnym. Zagadnienie mikroflory jelitowej cieszy się aktualnie dużym zainteresowaniem, a coraz nowsze jej funkcje są odkrywane dzięki badaniom naukowym.

Mieszkańcy naszych jelit

Ilość mikroorganizmów żyjąca w naszym ciele jest ogromna. Szacuje się, że liczba komórek bakteryjnych dziesięciokrotnie przekracza liczbę naszych własnych komórek i są one obecne niemal wszędzie – na skórze, w jamie ustnej czy w drogach moczowo płciowych. Jednak największą ilością i różnorodnością pod tym względem charakteryzują się jelita. Bakterie jelitowe wpływają na wiele funkcji organizmu m. in. przemiany metaboliczne niektórych składników pokarmowych (np. błonnika), odporność i ogólny stan zdrowia. Stosowanie leków (szczególnie antybiotyków), siedzący tryb życia, nieprawidłowości w diecie i wiele innych czynników może prowadzić do zmniejszenia ilości gatunków dobrych bakterii probiotycznych oraz ich liczebności. Właściwy skład mikroflory jelit nie tylko zapewnia prawidłowe działanie przewodu pokarmowego, ale też wiąże się z mniejszym ryzykiem rozwoju chorób zapalnych jelit oraz chorób ogólnoustrojowych jak cukrzyca, otyłość, a nawet nowotwory.

Probiotyki w żywności i suplementach

Bakterie probiotyczne występują naturalnie w produktach żywnościowych powstających w wyniku fermentacji, jak kefiry, jogurty, maślanki oraz kiszonki (np. kapusta, ogórki). Jeśli jednak Twoja mikroflora z jakiegoś powodu, np. po antybiotykoterapii, została częściowo zniszczona odbudowanie jej wyłącznie przy pomocy naturalnych produktów może okazać się niemożliwe. Tu z pomocą przychodzą suplementy, dzięki którym możemy dostarczyć do organizmu znacznie większą ilość bakterii probiotycznych. Probiotyki coraz częściej stosowane są we wspomaganiu leczenia biegunek, astmy, chorób zapalnych jelit. Odpowiednio dobrane suplementy mogą też łagodzić objawy nietolerancji laktozy, obniżać poziom cholesterolu, czy zapobiegać infekcjom. Najważniejsze aby zwrócić uwagę na jakość produktu – na opakowaniu powinniśmy znaleźć dokładny opis występujących w nim bakterii. Producent powinien określić rodzaj, gatunek oraz szczep mikroorganizmów (np. Lactobacillus acidophilus DSM 21717), a także ich ilość w zalecanej dziennej dawce produktu. Przykładem prawidłowo oznakowanego suplementu może być dostępny w punkach Naturhouse Mivinat Probiotic polecany m. in. osobom cierpiącym na zespół nadwrażliwości jelita grubego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

Zdjęcie: pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.