Czy ekologiczne znaczy lepsze?

Niemal w każdym markecie znajduje się dział, albo chociaż regał, z tak zwaną zdrową żywnością. Znaleźć tam możemy mnóstwo produktów spożywczych, z których część ma na opakowaniach napisy typu “bio”, “organiczny” lub “eko”. Również wśród świeżych owoców i warzyw coraz większa część asortymentu pochodzi z upraw ekologicznych. Zwykle ceny takich produktów są znacznie wyższe. Czy te warzywa i owoce rzeczywiście są zdrowsze, smaczniejsze i warte swojej ceny?

Żywność ekologiczna czyli jaka?

Żywność ekologiczna to po prostu żywność produkowana z wykorzystaniem metod rolnictwa ekologicznego, gdzie szczególny nacisk kładzie się na eliminację sztucznych nawozów i środków ochrony roślin. Poza tym na etapie produkcji w przypadku produktów pakowanych nie można do nich dodawać substancji takich jak konserwanty i barwniki. Taki sposób produkowania żywności ma nie tylko stanowić ochronę zdrowia człowieka ale również ochronę środowiska. Te metody produkcji mają zapewnić równowagę pod względem ekologicznym, ponieważ nie obciążają nadmiernie środowiska, a jednocześnie ekonomicznym i społecznym, bo umożliwiają utrzymanie oraz rozwój wsi i rolnictwa. Produkcja żywności ekologicznej jest regulowana prawnie m.in. przez rozporządzenia Unii Europejskiej. Każdy produkt musi być oznaczony odpowiednim znakiem (listek złożony z gwiazd na zielonym tle), a certyfikaty przyznawane są producentom na rok. Po tym czasie gospodarstwa są poddawane ponownej kontroli.

Wartość odżywcza produktów ekologicznych

Warzywa i owoce z upraw ekologicznych mają wyższą zawartość niektórych składników mineralnych, witamin i innych cennych substancji, w porównaniu do ich odpowiedników z upraw konwencjonalnych. Część badań naukowych wykazała, że zawierają więcej witaminy C, karotenoidów oraz związków fenolowych, które działają m.in. przeciwnowotworowo. Zboża z upraw ekologicznych cechuje z kolei większa ilość białka i lepszy skład aminokwasowy. Ekologiczne warzywa i owoce zawierają ponadto mniejsze ilości związków azotu, których głównym źródłem są nawozy mineralne stosowane w rolnictwie konwencjonalnym oraz mniej pozostałości pestycydów. Związki azotu w nadmiernej ilości mogą być toksyczne dla człowieka i bardzo niekorzystnie wpływać na zdrowie. Azotany po przekształceniu w organizmie w azoytyny i nitrozoaminy mogą powodować niedokrwistość, wpływać na pracę przewodu pokarmowego, zaburzać pracę tarczycy oraz układu nerwowego, a także zwiększać ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym nowotworów, nadciśnienia, czy insuliooporności. Warto jednak mieć na uwadze, że zawartość azotanów w produktach z upraw konwencjonalnych jest ściśle kontrolowana i utrzymywana na bezpiecznym poziomie.

Wpływ eko żywności na zdrowie

Wśród możliwych działań prozdrowotnych w wyniku spożycia żywności ekologicznej wymienia się działanie przeciwnowotworowe, opóźniające starzenie, czy zmniejszające częstość występowania alergii u dzieci. Niestety, chociaż żywność ekologiczna wydaje się cechować wyższą wartością odżywczą od swoich odpowiedników z upraw konwencjonalnych w dalszym ciągu nie wiadomo, jak tak naprawdę jej spożycie przekłada się na zdrowie. Bardzo trudno jest na podstawie aktualnych danych wyciągnąć jednoznaczne wnioski, ponieważ brakuje wartościowych badań z udziałem ludzi i silnych dowodów naukowych, a część wyników jest sprzeczna. Jeśli masz taką możliwość możesz wykorzystywać w kuchni produkty ekologiczne, ale pamiętaj, że również bez nich Twoja dieta może być pełnowartościowa i zdrowa. Znacznie istotniejsze od tego, czy warzywa są eko jest to, czy zgodnie z zasadami zdrowego żywienia stanowią one podstawę Twojej diety.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam

do Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

3 komentarzy o “Czy ekologiczne znaczy lepsze?

  • 27 kwietnia 2018 at 14:07
    Permalink

    Warto zdrowo sie odżywiać i dbać o dietę 🙂 To inwestycja w przyszłość

    Reply
  • 28 kwietnia 2018 at 15:09
    Permalink

    „Znacznie istotniejsze od tego, czy warzywa są eko jest to, czy zgodnie z zasadami zdrowego żywienia stanowią one podstawę Twojej diety” dobre podsumowanie 🙂 Grunt to starannie dobierać to co jemy 😉

    Reply
  • 5 maja 2018 at 10:34
    Permalink

    Ten dietetyk to pisze jakieś straszne bzdury chwilami.
    Merytorycznie kicha, aż strach tam isc. Dobrze ze jest wikipedia, bo inaczej to by nawet dobrze nie brzmiało.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.