Zdrowe grillowanie – o czym warto pamiętać?

Na samą myśl o weekendzie spędzonym przy grillu cieknie Ci ślinka? Nie możesz się już doczekać, aż na Twoim talerzu wyląduje apetycznie przyrumieniona karkówka z ulubionym sosem i kawałek chrupiącej bułeczki? Do tego kilka drinków lub szklanek coli i… następnego dnia czujesz się jak balon. Wiele z nas uwielbia grillować, niestety część zapomina, jak robić to tak by było nie tylko smacznie ale i zdrowo. Zachęcam do przeczytania artykułu, jeśli chcesz przypomnieć sobie najważniejsze zasady zdrowego grillowania.

Co niezdrowego jest w grillowaniu?

Największy problem dotyczy jakości i ilości mięsa, które tak chętnie pochłaniamy. W wyniku działania wysokiej temperatury na powierzchni mięsa powstają m.in. związki Maillarda, które powodują zmniejszenie wartości odżywczej białek. Zbyt spieczone mięso będzie też bardziej ciężkostrawne, a co najważniejsze będzie źródłem związków mogących przyczyniać się do rozwoju chorób nowotworowych, takich jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne czy akrylamid. W przypadku tradycyjnego grillowania na żywności mogą dodatkowo osadzać się substancje szkodliwe (np. benzoapiren) powstające w wyniku spalania ściekającego z rusztu tłuszczu. Niezdrowe będzie także samo wdychanie dymu. Użycie grilla elektrycznego, czy też patelni grillowej może pomóc w rozwiązaniu większości tych problemów, jeśli jednaknie wyobrażasz sobie grilla bez dymu i węgla warto zwrócić uwagę na kilka najczęściej popełnianych błędów.

Grzechy główne miłośników grillowania

Jednym z największych problemów jest jest kupowanie kiepskiej jakości mięsa i przetworów mięsnych, często bardzo tłustych, w gotowych marynatach, zawierających mnóstwo soli oraz dodatków do żywności. Duża ilość mięsa w diecie, szczególnie czerwonego i przetworzonego, zwiększa ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym nowotworów. Co gorsza produkty te często są zbyt mocno przypiekane, a wręcz spalane. Jest jeszcze kilka grzeszków, jak chociażby rozpalanie grilla przy użyciu starych gazet i kartonów oraz używanie dużej ilości rozpałki w płynie. Bardzo niekorzystne jest także używanie brudnego rusztu z resztkami przypalonego tłuszczu i zbyt wczesne kładzenie jedzenia na grillu. Dużym problemem są dodatki serwowane do grillowanych mięs. Często zajadamy się pszennym pieczywem i gotowymi sosami, a całość popijamy alkoholem lub kolorowymi napojami. Są to produkty, które dostarczają stosunkowo dużo kalorii, a jednocześnie praktycznie nie zawierają cennych substancji jak witaminy czy antyoksydanty.

Zasady zdrowego grillowania

O czym więc należy pamiętać w czasie grillowania? Jeśli używasz grilla opalanego węglem lub drewnem w pierwszej kolejności zadbaj o czystość rusztu i odpowiednią rozpałkę. Pamiętaj, że jedzenie powinno się kłaść na ruszt na aluminiowych tackach lub w folii i to dopiero kiedy węgiel się żarzy, a nie pali! Kupuj produkty wyłącznie dobrej jakości, jak mięso drobiowe, chude mięsa czerwone oraz ryby i samodzielnie je przyprawiaj. Oprócz mięs koniecznie zaserwuj grillowane warzywa, szaszłyki oraz sałatki ze świeżych warzyw. Zawarte w nich antyoksydanty pomogą w ochronie organizmu przed szkodliwymi substancjami powstającymi w czasie grillowania. Ogranicz ilość zjadanego pieczywa, a gotowe sosy zamień na te domowej roboty, na bazie przecieru pomidorowego, jogurtu naturalnego lub oliwy z oliwek. Do sosów jak i marynat wykorzystuj świeży czosnek, zioła oraz sok z cytryny – będą dodatkowym źródłem antyoksydantów. Postaraj się jak najczęściej sięgać po wodę zamiast alkoholu i słodkich napojów. Zaplanuj danie z grilla jako jeden ze swoich posiłków w ciągu dnia i nie przejadaj się. Zastosuj tych kilka prostych zasad i ciesz się sezonem grillowym bez wyrzutów sumienia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam

do ​ Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.

mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

 

2 komentarzy o “Zdrowe grillowanie – o czym warto pamiętać?

  • 11 maja 2018 at 12:00
    Permalink

    Dobrze wiedzieć przed sezonem grilowym 🙂 Akurat w nastepny weekend będzie grill 🙂

    Reply
  • 11 maja 2018 at 13:53
    Permalink

    Lepiej zostać wegeterianinem niż objadać się mięsem z grilla 😉

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.