Niedoczynność tarczycy, a odchudzanie

Nadwaga i otyłość często są przez posiadaczy nadmiarowych kilogramów tłumaczone na wiele sposobów. Brak czasu lub umiejętności gotowania, geny, budowa ciała, grube kości i wreszcie – wolna przemiana materii.

Do schorzeń w znaczący sposób wpływających na spowolnienie procesów metabolicznych należy m.in. niedoczynność tarczycy. Szacuje się, że jawna postać tej choroby dotyczy 2% ogólnej populacji, a utajona nawet 15%. W Polsce może to oznaczać nawet milion osób z niedoczynnością tarczycy. Czy chorując na niedoczynność tarczycy jesteśmy skazani na nadwagę wskutek spowolnienia metabolizmu i innych współtowarzyszących dolegliwości?

Niedoczynność tarczycy = nadwaga?

Przy niedoczynności tarczycy obserwuje się, najogólniej rzecz ujmując, stopniowe spowolnienie procesów metabolicznych, a w konsekwencji narastające osłabienie organizmu. Wśród objawów tej choroby wymienić można nadmierną senność, brak energii, zaburzenia koncentracji i uwagi, ale też zaparcia, zaburzenia miesiączkowania, problemy skórne, suchość i łamliwość włosów, obrzęki stawów, dłoni i powiek, zatrzymywanie płynów, zmniejszenie siły mięśniowej i wiele innych. Nie oznacza to jednak, że niedoczynność tarczycy zawsze musi iść w parze z nadmierną masą ciała. Kluczowe jest tutaj ustabilizowanie pracy tarczycy poprzez odpowiednie leczenie. To dostosowana do danej osoby dawka leku, a także ścisła kontrola stężeń hormonów (przede wszystkim TSH) i innych wskaźników, stanowią podstawę leczenia. Zdrowa dieta ma z kolei zapewnić utrzymanie lub osiągnięcie prawidłowej masy ciała, a także stanowić wsparcie prowadzonej terapii. Choć np. u otyłej osoby z niewyrównaną pracą tarczycy już zapobieganie zwiększaniu masy ciała będzie swego rodzaju sukcesem.

Dieta przy niedoczynności tarczycy

Tak naprawdę nie ma jakiejś cudownej diety dedykowanej dla osób z niedoczynnością tarczycy. Ich dieta powinna dostarczać odpowiedniej ilości kalorii i opierać się na zasadach zdrowego żywienia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na składniki istotne dla prawidłowej pracy tarczycy takie jak jod, selen, żelazo i cynk. Niedobory tych składników mineralnych mogą skutkować obniżonymi stężeniami hormonów tarczycowych, powiększeniem tarczycy, powstawaniem wola i rozwojem objawów niedoczynności tarczycy. Ze względu na obecność substancji, które ograniczają przyswajanie jodu chorzy na niedoczynność tarczycy, zwłaszcza ze stwierdzonym niedoborem jodu lub rozwiniętym wolem, nie powinni spożywać dużych ilości warzyw kapustnych (kapusta, brukselka) i krzyżowych (brokuł, jarmuż, kalafior). Zaś przy jednoczesnym występowaniu Hashimoto warto rozważyć eliminację z diety glutenu i nabiału, ale tylko pod warunkiem występowania potwierdzonej badaniami alergii lub nadwrażliwości na te produkty. Zarówno choroba Hashimoto jak i alergie pokarmowe związane są z nieprawidłową, nadmierną reakcją układu odpornościowego, dlatego często zdarza się, że występują one jednocześnie u tej samej osoby.

Wspomaganie leczenia poprzez dietę

Prawidłowo skomponowana dieta pełni w niedoczynności tarczycy rolę terapeutyczną i wspomaga produkcję hormonalną. Może nawet doprowadzić do zmniejszenia dawek leków hormonalnych. Warto trzymać się kilku prostych zasad aby stosowany lek jak najlepiej działał. Jakich? Lek przyjmuj na czczo, popijając niewielką ilością wody i odczekaj ze spożyciem śniadania minimum pół godziny. Śniadanie nie powinno zawierać produktów będących źródłem dużej ilości wapnia, czyli przede wszystkim nabiału. Z serwowaniem kawy lub mocnej herbaty poczekaj dwie godziny, zaś produkty sojowe nie powinny pojawić się wcześniej niż 4 godziny po przyjęciu tabletki. Suplementy diety przyjmuj w innym czasie np. w porze obiadu.Prawidłowo skomponowana, indywidualnie dopasowana dieta sprawia, że niedoczynność tarczycy i odchudzanie nie muszą się wzajemnie wykluczać. Wypracowanie skutecznego planu żywieniowego może być mozolne, ale naprawdę warto!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej serdecznie zapraszam
do Centrum Dietetycznego Naturhouse Targówek.
mgr Justyna Kowalska – Dietetyk

 

 

zdjęcie: pixabay.com

1 komentarz o “Niedoczynność tarczycy, a odchudzanie

  • 7 czerwca 2018 at 19:54
    Permalink

    Zawsze warto trzymać dietę. W połączeniu z aktywności fizyczną powinno to dać efekt dobrej sylwetki. Przynajmniej ja tak mam 🙂

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.