Zespół Szkół Ogólnokształcących STO TORUŃSKA: W dążeniu do ideału

STO Toruńska powstała we wrześniu 1990 roku, od tego czasu mury szkoły opuściło ponad 750 uczniów. W ciągu 28 lat istnienia STO Toruńska rosła w siłę i rozwijała się. Dziś jest to najlepsza szkoła w dzielnicy oraz 24. szkoła w rankingu szkół warszawskich. Dziś zapraszamy do przeczytania wywiadu z Panią Moniką Bulik, dyrektor szkoły przy Toruńskiej 23, który ukazał się w najnowszym wydaniu naszej gazety.

Zmiany, jakie dokonywały się w STO TORUńSKA w ciągu ostatnich lat, to przede wszystkim powołanie nowej dyrekcji i wdrożenie wielu programów, o których szerzej opowie Pani Monika Bulik – dyrektor szkoły.
Pani dyrektor jest doświadczoną nauczycielką j. angielskiego, osobą z wieloletnim dorobkiem dydaktycznym, cieszącą się uznaniem zarówno dzieci, nauczycieli, jak i rodziców.
Wicedyrektorem szkoły została również osoba od kilkunastu lat związana z Toruńską – zarówno w obszarze dydaktycznym, jak i administracyjnym – Pani Monika Stępniewska.

Magdalena Wertyńska, Prezes Zarządu: W tym roku własnymi siłami rozpoczęliśmy remont budynku, odnowiliśmy również plac zabaw i boisko. Wszystkie nasze klasy wyposażone są w tablice interaktywne i multimedialne. Mamy pracownie komputerowe i tematyczne oraz dwie sale gimnastyczne. Szkoła na Toruńskiej jest kilkunastokrotną laureatką nagrody „Szkoła z Klasą” oraz innych nagród, o których więcej przeczytać można na stronie www.torunska.edu.pl.

Z czego jest Pani dumna, będąc dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących Sto Toruńska?

Jesteśmy po ogłoszeniu wyników egzaminu gimnazjalnego i jestem dumna z naszych uczniów, którzy osiągnęli właściwie najwyższe noty na Targówku, a warto zauważyć, że w naszej szkole nie ma selekcji. Wysokie wyniki na egzaminach oraz tytuły laureatów i finalistów konkursów kuratoryjnych oraz wspaniałe osiągnięcia w innych zawodach dają tym młodym ludziom możliwość wyboru wymarzonego liceum i klasy, z czasem życiowej ścieżki. Rozpiera mnie zatem duma i radość. 

Co według Pani jest najsilniejszą stroną ZSO STO Toruńska?

Zdecydowanie kameralność, mamy małe klasy, do 18 osób, podział na grupy na zajęcia językowe, po 2 oddziały na poziomie. Możemy się pochwalić prawie 30-letnią tradycją w szkolnictwie niepublicznym oraz wysoko wykwalifikowaną kadrą, której trzon tworzą nauczyciele pracujący od parunastu lat w naszej szkole. Jest to szkoła, która się stale rozwija. Języki obce od dłuższego czasu były naszą mocną stroną, obecnie postawiliśmy na nowoczesne technologie i rozwój współpracy międzynarodowej. Nasi nauczyciele, w ramach projektu unijnego POWER szkolą się w Finlandii, Irlandii, Włoszech, Austrii czy na Malcie. Klasy ósme i gimnazjalne są zaangażowane w wymianę ze szkołą w Hiszpanii, młodsze klasy biorą udział w projektach międzynarodowych w ramach e-Twinningu oraz współpracy z uczniami ze Szwajcarii – program etandem@imedias.

W jakim kierunku szkoła będzie się rozwijać?

Dla mnie ważne są wszelkie umiejętności, które dają nam przewagę nad sztuczną inteligencją, zatem umiejętności miękkie, takie jak m.in. skuteczna komunikacja, współpraca w zespole, budowanie relacji, kreatywność, umiejętność krytycznego myślenia, niestandardowe podejście do rozwiązywania problemów, umiejętność adaptacji, przywództwo, przedsiębiorczość, wrażliwość społeczna, zrównoważony rozwój. Mamy świadomość, że przygotowujemy młode pokolenie do zawodów, które dopiero powstaną, do życia, którego właściwie nie znamy, a te sprawności zdają się być uniwersalne. Ale nie chciałabym tylko skupiać się na nieznanym, stwarzamy też warunki do rozwoju wszelkich talentów i pasji, tu i teraz.

Co powinno być fundamentem szkoły?

Dobre relacje. Szkoła na Toruńskiej jest szkołą społeczną. Bardzo zależy mi na tym, żeby uczniowie, rodzice i nauczyciele, którzy tworzą tę społeczność szli w jednym kierunku; jestem przekonana, że tylko dzięki współpracy opartej na szacunku, zaufaniu i wyrozumiałości można budować atmosferę sprzyjającą nauce, tworzyć poczucie bezpieczeństwa i warunki rozwoju dla ucznia.

Zatem możemy stwierdzić, że Toruńska to miejsce idealne?

Nie ma miejsc idealnych. Mamy swoje wyzwania i turbulencje, tak jak w każdej szkole i społeczności. Ale staramy się szukać rozwiązań.

Co ceni Pani najbardziej w pracy z uczniami?

Lubię patrzeć i oczywiście wspierać rozwój uczniów. Niektórzy z nich rozkwitają wcześniej, niektórzy później, ale refleksja nad ścieżką, którą przeszliśmy razem uskrzydla mnie i utwierdza w przekonaniu, że to właściwy kierunek. Niejednokrotnie owocna relacja nauczyciel-uczeń jest źródłem inspiracji i życiowych wyborów. Jeżeli mam poczucie, że dzięki naszym spotkaniom uczniowie posiedli kluczowe umiejętności i wpłynęliśmy na ich postawy, to znaczy, że wykonaliśmy swoje zadanie na wysokim poziomie.

Co według Pani przyciąga na Toruńską kolejne roczniki?

Z rozmów z rodzicami wynika, że logistyka, czyli kameralność, jednozmianowość, u nas lekcje zaczynają się zawsze o 8:00 rano, małe klasy. Ale również rodzinna atmosfera, silni wychowawcy, życzliwość nauczycieli, poczucie bezpieczeństwa, różnorodne wyjścia do teatru, filharmonii, gry miejskie, mnóstwo wydarzeń w szkole (wystarczy zerknąć na szkolny profil na FB), żeby zobaczyć, że szkoła tętni życiem. Ponadto dzieci otrzymują różnorodne, zindywidualizowane wsparcie od nauczycieli, zarówno te wybitnie utalentowane, jak i te, które mają chwilowe trudności.

Wiele osób wciąż myli ideę szkoły społecznej ze szkołą prywatną.

Podstawową różnicą jest sposób zarządzania i finanse. W naszej szkole prężnie działa Zarząd, w którego skład wchodzą tylko rodzice uczniów szkoły, w tej chwili reprezentowany przez Panie Magdalenę Wertyńską, Agnieszkę Marzędę i Agnieszkę Stępień, które angażują się i poświęcają czas nieodpłatnie. Często rodzice pomagają w różnych działaniach wychowawców, na przykład wspólnie organizują pikniki rodzinne, wyjścia, Wigilię szkolną. Taka struktura daje rodzicom większy wpływ na sposób i organizację pracy w szkole.  Poza tym, wszystkie środki finansowe przeznaczane są na cele statutowe, co za tym idzie, poprawę warunków edukacyjnych i lokalowych dla uczniów.    

Czym wyróżnia się społeczność szkoły na Toruńskiej?

Jak już wspomniałam, zależy mi na wzmacnianiu relacji i więzi pomiędzy uczniami, rodzicami i  nauczycielami. Dobre relacje dają siłę do podejmowania kolejnych wyzwań. Toruńska to nie tylko szkoła z jednymi z najlepszych wyników edukacyjnych, mam na myśli średnią szkoły czy liczbę konkursów i zawodów, w których mamy niezwykłe osiągnięcia, ale także atmosfera pracy, prawdziwie indywidualne podejście do uczniów, troskliwa opieka i nowoczesne metody edukacyjne. Toruńska to stan umysłu 😉

Wiemy, że wiele zależy od dobrych nauczycieli. Jak buduje Pani zespół? Co jest w tym zakresie najważniejsze?

Oczywiście moim zadaniem jest wyznaczanie kierunków rozwoju, ale wypracowuję go wspólnie z radą pedagogiczną, angażuję nauczycieli w procesy decyzyjne. Poza tym, wspieram i jestem otwarta na pomysły. Cieszę się, że rozmowy nauczycieli w pokoju nauczycielskim koncentrują się na wymianie doświadczeń, refleksji, dobrych praktyk.

 

www.torunska.edu.pl 

 

 

 

1 komentarz o “Zespół Szkół Ogólnokształcących STO TORUŃSKA: W dążeniu do ideału

  • 13 września 2018 at 12:13
    Permalink

    Mój syn tam chodzi 🙂 Dobra szkoła

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.