Wolne miejsca parkingowe i fundusze na infrastrukturę drogową, czyli e-kontrola w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego

Nowy system sprawdzania, czy kierowca zapłacił za parkowanie, powinien ruszyć w ciągu kilku miesięcy. Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że w przetargu na e-kontrole oferty złożyło trzech wykonawców.

E-kontrola ma umożliwić zdalne sprawdzanie wnoszenia opłat za parkowanie w Strefach Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Kamery umieszczone na dedykowanych zdalnej kontroli samochodach będą skanować numery rejestracyjne, następnie przekazywać dane do systemu weryfikującego wniesienie opłaty za dany pojazd.

Do przetargu na e-kontrole stanęły trzy firmy. Każda z nich zadeklarowała 54-miesięczny okres gwarancji, najniższa zaproponowana cena ofertowa brutto wyniosła 1 164 441,00 zł, najwyższa zaś 5 875 492,29 zł. Oferty firm są do siebie zbliżone, dlatego dopiero testy potwierdzające dokładność odczytów GPS oraz systemu rozpoznawania tablic pozwolą przystąpić do weryfikacji dostarczonej dokumentacji i przyznania punktów ofertowych.

Rada m.st. Warszawy, która w grudniu ubiegłego roku dała „zielone światło” dla nowego systemu, ma na uwadze zwiększenie efektywności działań kontrolnych. Obecnie opłaty sprawdza ok. 50 kontrolerów, dlatego nadal wielu kierowców ryzykuje, nie płacąc za parkowanie.

Wolne miejsca parkingowe i mniej zanieczyszczeń

Jak przekonuje ZDM: „[…] Dwa samochody wyposażone w kamery mogą osiągnąć skuteczność porównywalną z 10 patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. W ten sposób wzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jest bowiem wymuszenie, by postój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Dodatkową korzyścią będzie ochrona środowiska – kierowca szybciej znajdzie miejsce do zaparkowania a co z tym idzie, jego samochód wyemituje mniej zanieczyszczeń”.

Mniej reklamacji

Wśród zalet e-kontroli wymieniane jest również usprawnienie obsługi mieszkańców, a tym samym zmniejszenie liczby reklamacji. Przykładowo wezwanie do zapłaty trafi jedynie do kierowców, którzy nie zapłacili za postój, a nie do tych, którzy nie włożyli jedynie biletu za szybę.

Pieniądze na infrastrukturę drogową

Na koniec urzędnicy przekonują, że zwiększenie skuteczności kontroli leży w interesie wszystkich warszawiaków. Czyżby? Argumentem za tym ma być fakt, że opłaty zebrane w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego trafiają do miejskiej kasy, z której remontowana i modernizowana jest m.in. infrastruktura drogowa.

Co o tym myślicie? Zapraszamy do dyskusji.

JK

Joanka Karczmarczyk

Tekściara, mama, mieszkanka Targówka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.